Lørdag den 6. juni 2009 er der Åben Næs, hvor
der vil være gang i en masse aktiviteter på Røsnæs
Kl. 11.00: Åben Næs åbnes af
Henning Fougt
Kl. 11.00 – 16.00:
Kunstudstilling i Forsamlingshus
Kl. 12.00 – 16.00: Rundvisning
og historiefortælling à 15-20min
Kl. 13.00: Åben Næs-løbet
starter
Kl. 14.00:
Islænderheste-kvadrille
Kl. 14.00 – 16.00: Åben Kirke
Kl. 14.30 – 15.30: Trækture på
islandske heste
Kl. 17.00: Renæssancekoncert i
kirken
Kl. 18.00: Festen i madteltet
starter
Alle andre aktiviteter er åbne
hele dagen.
Se hele programmet
her.
Handleplan for ÅbentNæs 6. juni 2009
Handleplan for aktiviteten ÅbentNæs:
-
En ring af
aktiviteter omkring Ulstrup med en afstikker til Røsnæs Fyr og Havnen på
Røsnæs den 6. juni 2009
Formål
med aktiviteten:
-
At fremme, støtte
og udbrede kendskabet til den kunst, det kunsthåndværk, de egnsretter,
og erhvervsliv der findes på Røsnæs.
-
Vi ønsker at
lokalhistorien spiller sammen med kulturen og naturen og at besøgende på
denne dag er aktive i samspil med de lokale røssinger og
sommerhusbeboere.
-
At opleve egnens
natur og historie. En storhed, der taler til noget oprindeligt på
stendyssernes halvø, Røsnæs.
-
At fremme
kendskabet til hinanden og derfor slutter dagen med fællesspisning om
aftenen.
-
Det er vigtigt at
dagens aktiviteter støtter og samarbejder med de lokale erhverv fx
Brugs, Kro, Forsamlingshus, Restaurant, Mølle, Smedje, Kirke,
Livstilsbutik, Vingårde m.m.
Mål
(målbare), succeskriterier:
-
Mindst 500
besøgende af både lokale, turister og sommerhusbeboere.
-
50 borgere er
aktive i og omkring opgaverne med ÅbentNæs.
-
130 med til
fællesspisning om aftenen.
-
At dagen bliver en
succes og foreninger i fællesskab har lyst til at være aktive deltagere
af ÅbentNæs.
-
At flere i
fremtiden får lyst til at være aktive i fællesskabet og kulturlivet på
Røsnøs.
-
At LAG med EU og
Fødevareministeriet støtter arrangementet ÅbentNæs.
Opgaver
der skal gøres for at kunne udføre aktiviteten
* se
vedlagte oversigt af opgaver, der for overblikket skyld er delt op i
grupper.
Samlet
overslags pris for at gennemføre aktiviteten:
**Se
vedlagte regnskab for ÅbentNæs 2009.
Tidsplan
for opgaven
-
Til det første
ÅbentNæs arrangement begyndte de 7 arrangører at planlægge dagen 10
måneder før den 6. juni.
·
Overordnet ansvarlig for at ÅbentNæs gennemføres:
-
Ansvarlig er den
styregruppen som består af kulturarbejdsgruppens medlemmer.
Tema for
ÅbentNæs 2009:
-
At styrke
fællesskabet (se program***)
Dato for
hvornår aktiviteten er gennemført:
-
6. juni 2009
-
Her følger de
opgaver som hører til ÅbentNæs 2009
Reklame
og udbredelse af ÅbentNæs:
-
ÅbentNæs- Plakat.
Der blev lavet 50 og der kunne godt været brug for flere. Men tænk
udgiften ind – 20 kr /pr stk
-
Artikler, annoncer
4.000 kr. i Folkeblad, Kalundborg-Nyt, P4,
www.røsnæs.dk, Røsnæs Nyt,
-
Brochure med hele
programmet og tidsangivelse. Pas på prisen.
Lokaler
og pladser:
-
Store telte
bestilles og opsættes af ejerne.
-
Bestil
Forsamlingshuset
-
Bestil
sportsplads/ skole
-
Åbent Fyrtårn og
fyrmesterbolig.
-
Åben Mølle
-
Tennisklubhus
-
Kirke
-
Smedje
-
Brugs
-
Hyggekroge i gaden
og på torve, der fremkommer ved afspærring af vej og omkørsel ved
forsamlingshus.
P-Pladser
-
Ved Egons gamle
mekanikerværksted.
-
Ved skolen.
-
Ved
forsamlingshuset.
-
Ved Brugs
-
Langs Nybyvej, og
Røsnæsvej.
-
Ud for Swartsbach
Radio
-
Røsnæs Fyr og
Naturskole
Praktiske opgaver ved ÅbentNæs
-
Kontakt
lokalbefolkningen/foreninger mht. oprettelse af forskellige
arbejdshold, der vil kunne tage et ansvar for at diverse opgaver
udføres:
-
Rengøringshold af
tennisklubhus og toiletter og sportsplads.
-
Elektricitetshold
og opsætning af lamper og ledninger.
-
Borde og bænke
hold.
-
Bordopstillingshold.
-
Servicehold med
opdækning af borde.
-
Rydde af hold.
-
Cafe´hold.
-
Udskænkningshold.
-
Opstillinghold til
opstilling og nedtagning af telte
-
Bestilling af
diverse musik og optrædere.
-
Velkomsthold til
musikanter, åbningstalere m.m.
-
Lukke af hold.
-
Billethold.
-
Affaldshold.
-
Økonomoihold.
-
Fundraisingshold.
-
Skiltningshold.
-
Annoncerings og
artikelhold.
Politi:
-
Spiritusbevilling
hos politi senest 3 dage før. Bevillingen kan bestilles via nettet eller
i Roskilde.
-
Tilladelse fra
lodsejere indhentes.
Fællesspisning om aftenen:
-
Fællesspisning med
medbragt tilbehør, service og grillet pattegris.
-
Salg af kolde
drikkevarer.
Fremtidige overvejelser:
-
Andre overvejelser
kunne være at ÅbentNæs skiftede tema og geografisk beliggenhed.
-
Det er vigtigt at
de lokale erhverv tilgodeses og erhvervene på næsset er aktive
medspillere.
Fokus på
fremtidige temaer:
-
Det historiske
(fortællingen, smedjen, møllen).
-
Det geologiske
(tilblivelse af Røsnæs, fossilier).
-
Naturen ( motion,
oplevelser, flora og fauna).
-
Kulturen ( kunst-
og kunsthåndværk)
-
Det kulinariske (
Vingårde, egnsretter)
-
Det maritime
(havnen og fjorden)
Tidsplan
for fremtidige ÅbentNæs:
-
Næste ÅbentNæs kan
tidligst blive i maj 2011 og dette forudsætter at foreningerne melder
sig aktivt med forslag til aktiviteter som de selv vil tage hele
ansvaret for både i udførelse og i økonomi.
-
Et ÅbentNæs kræver
at ansvaret bliver uddelegeret på mange flere mennesker.
-
Fremtidige
opgaveskemaer kan naturligvis ikke udfyldes nu, da udformningen af
aktiviteter med tilhørende opgaver endnu ikke er planlagt til ÅbentNæs
2011.
Undersøg:
-
Regler for salg af
is/kaffe/te/ øl/sodavand/ vin/ mad.
-
I fremtiden
undersøge om kro, restaurant, brugs kan løfte opgaven i fællesskab med
frivillig arbejdskraft.
Invitationer:
-
Få en pressechef
til udarbejdelse af diverse artikler til forskellige aviser, men vær
også på forkant med udarbejdelse af egne artikler til diverse lokale
aviser eller lokalnyt.
-
Invitere kommunens
turistchefen fx Rene Bengtsson til informationsmøde i januar/februar og
lade ham bruge sin ekspertice til diverse brochurer, program, opslag,
annoncer og i fællesskab få Røsnæs på toppen ved en ÅbentNæs dag.
Røsnæs
august 2009
Kulturarbejdsgruppens
evaluering af ÅbentNæs 2009
Aktiviteter,
arbejde og ansvar
-
Vi har lært at
opgaverne skal uddelegeres på et tidligt tidspunkt. Det gik rigtig godt
ved de aktiviteter vi fik uddelegeret til forskellige foreninger og det
må vi i fremtiden gøre på et tidligere tidspunkt.
-
I juli 2009 vil
ÅbentNæs gruppen skrive til foreningerne og medsende et
evalueringsskema, hvori de besvarer og beskriver hvad de synes om
ÅbentNæs 2009.
Ad.2:
-
I dette vil
der også være en orientering om næste mulige ÅbentNæs i maj 2011. I
forbindelse med ÅbentNæs 2011 vil vi kontakte foreningerne meget
tidligt i forhold til dagen og opfordre dem til frivilligt at
tilbyde aktiviteter, arbejde og ansvar.
-
Det vil være
en god ide, at få nedsat et egentlig ÅbentNæs styregruppe, som kan
være initiativtager og drivkraft bag at igangsætte ÅbentNæs i 2011.
Hvis tanken er at det skal være en tilbagevendende begivenhed, er
det vigtigt at få etableret et udvalg/styregruppe der i fællesskab
kan stå for den fremtidige koordinering samt fundraising.
-
3-4 måneder
før skal styregruppen have en bindende bekræftelse på, hvilke
aktiviteter, arbejde og ansvar foreningerne vil påtage sig.
-
Når vi
henvender os til foreningerne skal der stå tydeligt, at det ikke kun
er bestyrelsen, men også menige medlemmer der kan være aktive i
forbindelse med et ÅbentNæs.
Økonomi og
fællesskab
-
Festen om aftenen
er økonomisk dyrt og den forudsætter at gæsteantallet er så stort, at
den kan løbe rundt i sig selv.
-
De fællesspisende
gæster som var placeret i 4 separate telte fungerede ikke. Det blev ikke
en fælles oplevelse og åbningstale og Røsnæs sange kunne ikke
gennemføres. Det var synd for musikerne, stand up og tryllekunstner at
de ikke følte at være midtpunktet i aftenens fest og mange gæster kunne
fysisk ikke høre eller se dem.
-
Man kunne overveje
hvordan man kan få fat i et stort telt eller sal, hvor alle gæster og
aktiviteter, musik og shows kan opholde sig på samme tid. Det kunne være
et telt som alle foreningerne har ejerskab af.
-
Tidspunktet for
ÅbentNæs bør rykkes til sidst maj og med åbning kl. 10.
-
Flag skal hentes
frem til næste gang og de skal stå ved Byportalen og langs vejen i
starten af byen.
-
ÅbentNæs kan ændre
tema og geografisk beliggenhed.
-
Den lukkede vej
mellem Brugs og Kro bør overdækkes til både gæster og optrædende.
-
Kunsthåndværkere
bør udstille sammen med kunsten. Det kunne også være praktisk, at
udstillere medbringer deres egen stade eller udstillingstelt.
-
Brochuren skal
suppleres med tidspunkter for aktiviteterne. Kortet på bagsiden kan
undværes.
-
Supplere med
gratis reklame: Facebook, YouTube og teamets hjemmeside.
-
Flere synlige
opslag, skilte til parkering, toiletter, aktiviteter, spisesteder.
-
Hvis arrangementet
flyttes til Havnen, Fyret, Naturskole skal der tænkes på leje af
toiletvogn.
-
Bør på et tidligt
tidspunkt kontakte turistchefen Rene Bengtson og finde ud af hvad han
kan hjælpe med.
-
5.000 brochurer
til uddeling er et passende antal, men de bør være færdig til
distribution mindst en måned før. Snak med turistchef om finansieringen.
I forvejen uddeler turistkontoret forskellige brochurer til 30
forskellige stande i omegnen.
Musik og fællesspisning
-
Renæsancekoncert
var en skuffelse, men HomeComing var fint med god musik og sang. Til
fernisering må musikken ikke være for kraftig til et forholdsvis lille
lokale.
-
Skal der fest om
aftenen bør der trækkes på lokale musikere.
-
Ved evt.
fællesspisning bør der være optegnet en nøjagtig plan over
bordopstilling.
Ad. 19:
-
En ansvarlig
gruppe for bordopstilling og borddækning.
-
Mindst 90 minutter
mellem dag og aftenarrangement.
-
Fællesspisning og
bar kan måske overtages af Røsnæs Kro og Restaurant Edderfugl evt. i
samarbejde med frivillige. De har i forvejen spiritus bevilling,
fustage, køkken til madlavning m.m.
Konklusion:
ÅbentNæs bør arrangeres så den er udgiftsneutral. Der skal tænkes meget
over, hvad indtjeningen er på diverse cafe´, bar, is og fællesspisning.
Når foreningerne og lokale borgere indbyder med aktiviteter skal de påtage
sig ansvaret og det arbejde der følger med, så styregruppens medlemmer ikke
skal holde alle boldene i luften på en gang. På det første afholdte ÅbentNæs
2009 bliver hovedkonklusionen:
ÅbentNæs
var rigtig god, stor succes meldes overalt. MEN
for få lavede for meget og for mange lavede for lidt og dette var
arrangørernes egen fejl.
Røsnæs
den 6. juli 2009